Opsætning af PoS menuer

PoS menuerne i saldi kan opsættes til præcist dine behov, du kan tilgå dine PoS menuer ved hjælp af menustien System » POS menuer. Når du kommer ind på siden skal du vælge hvilken menu du vil redigere i dropdownen, herefter trykker du OK og menuen du har valgt dukker op, enten som en sidemenu eller som en bundmenu. Menu ID’et finder du i parentes efter menunavnet.

Lav en ny menu

For at oprette en ny menu skriver du først navnet i feltet beskrivelse,

herefter vælges “Opret Ny” fra dropdown menuen og tryk på OK knappen, da kan du vælge dine nye menu og redigere den. 

Når du åbner din nye menu skal du vægle menytypen, her er de 4 muligheder

Hovedmenu

Her kan du angive den standard hoved menu, der skal komme op, når dine medarbejdere åbner pos-systemet.

Undermenu

Undermenuerne kan du sætte til at dukke op ved at klikke på en knap eller hvis du vil lave en menu til til- og fravalg, kan den sættes til at dukke op automatisk, dette kommer vi nærmere på senere.

Afslutning

Menuen kommer op når du klikker afslut, for at afslutte en ordre

Bogført

Den menu der kommer frem når en ordre er afsluttet, her kan du fx sætte skift bruger knapper op, hvis du har flere ekspedienter.

Ud over menutypen har menu systemet også en helt række andre attributter, der kan manipuleres i saldi. Det er muligt at vælge på hvilke tidspunkter din menu skal være aktiv, hvis du f.eks. har en frokost og middags menu, kan du dele det op, således at du kun ser de valg der er relevante for dig.

Sætter du afdelinger op, kan du også vælge at dine forskellige medarbejdere ser forskellige menuer, her vælger du den relevante afdeling i den dropdown der hedder afdeling.


I alle menuer kan du sætte menu størrelse angivet i rækker og kolonner, knap størrelse i bredde og højde samt radius af knapper og tekststørrelsen.

Den dropdown der hedder "Plads" angiver hvor menuen skal dukke op, når den åbnes.

Rediger en POS knap

For at redigere en knap kan du trykke på den, det første der er interessant at kigge på er knap funktionen, her opdeles 8 grupper, hvis du ændrer knap funktionen skal du trykke OK før de relevante felter dukker op.

Varenr: Åbner muligheden for at indtaste et varenummer som tilføjes til den aktive ordre, du kan også bruge knappen "Vælg Varenr", så åbnes en menu hvor der kan vælges en vare. Her kan du søge og prisen, varenummer og vare beskrivelse indsættes automatisk.

Knapper der har tilknyttet varer har også en funktion til direkte at hoppe over i varens varekort, her kan du ændre alt fra periodiske udsalg til din aktuelle lagerbeholdning. Når du er på varekortet kan du bruge knappen "Åben POS menuer" for at komme tilbage.

Menu: Funktionen gør det samme som varenr, funktionen der åbner den menu der er valgt. For nemt at finde menuen den skal åbne, kan du bruge funktionen "Vælg menunr".

Betalingsknap: Betalings knappen anvendes normalt i den menutype der hedder “Afslutninig” se afslutning. Betalingsknappen starter en betaling på orderen, her kan du vælge imellem


  • Betalingsmetode: Her spøger systemet hvor meget der skal betales med den valgte betalingsmetode.
  • Betalingsmetode på beløb: Her tages hele ordren og vidergives til betalingssystemet, du kan sparre tid ved ikke at behøve at skrive beløb ind, men du kan ikke lave delbetalinger, det er en god ide at inkludere begge hvis du laver din egen afslutningsmenu.
  • Gem som tilbud: Her gemmes ordren som et tilbud, den kan findes under Debitor » Ordrer.

Systemknap: Tryk OK, så kommer der en dorp down med muligheder i linjen over.

Saldi har en lang række systemknapper, der hvert har deres funktioner, her har vi dokumenteret langt størstedelen, vi har dog undladt knapper som "enter", "kasseoptælling" og "skuffe", for at holde listen realtivt overskueligt.

  • Bord: Denne knap anvendes til at skifte bord, Tekst feltet bestemmer hvilken standardtekst der skal stå når intet bord er valgt, ellers står det valgte bordnr.
  • Del bord: Hvis en kunde ønsker at betale separat er det muligt at dele varerne op på bordet, så de kun betaler for det de har brug for
  • Flyt bord: Flyt alle varerne til et andet bord ved hjælp af denne knap
  • Kør bord: Sender signal til køkken printeren at den skal sende den næste ret, her skal varenummeret for forretter starte med “AF” (aften foret) “AH” (aften hovedret) “AD” (aften desert), det skal dog sættes op specielt på kassemaskinen, så hvis du vil anvende funktionen, skal du kontakte teamet.
  • Ekspedient: Med knappen kan du tillade dine medarbejdere at skifte brugere uden at de skal skrive deres password, hvis du sætter knappen ind i menuen af type “Bogført” kan du holde oversigt over hvem der har ekspedieret hvilke kunder, du kan også lave en undermenu specialt til at skifte bruger. Tekst feltet på knappen angiver hvilken brugere der bliver sat som den aktive bruger, her skal du skrive navnet på brugeren.
  • Bruger: Det samme som ekspedient, dog skal brugeren angive password
  • Find bon: Find en bon på dens bonnr
  • Kassevalg: Skift den aktive kasse
  • Køkkenprint og send til køkken: Åbner begge en menu hvor du kan vælge hvilke varer der skal sende til køkkenprinteren og du kan skrive en note til køkkenet skulle det være nødvendigt
  • Pris: Når knappen benyttes kan kasseassistenten manuelt ændre prisen der bliver taget for en varer
  • Rabat: Giv en procentmæssig rabat på en vare
  • Totalrabat: Giver rabat på hele ordren, tekst feltet skal indeholde den procent rabat der skal gives, fx “30%”
  • Ny kunde: Starter en ny ordre, skal kun anvendes i afslutningsmenuen
  • Korrektion: Lav en korrektion af en bon, skal kun anvendes i afslutningsmenuen
  • Tilbage: Gå tilbage til den forangående menu, kan dog ikke bruges i til- og fra-valgs menuer, brug da "Enter + menu"
  • Debitoropslag: Slå en oprettet debitor kunde op eller lav en ny
  • Kreditoropslag: Find en leverandør eller opret ny
  • Indbetaling: Indbetal et beløb til en debitor konto
  • Enter + menu: Åben en menu men afslutter varen først
  • Vareopslag: Søg efter en vare på enten varenummer eller vare beskrivelsen
  • Stamkunder: Åbner en oversigt over kunder som har kreditmax større end nul og som har betalingsfrist på en dag eller mere
  • Sæt: Hvis man skal rette i en sæt varer
  • Gavekortsalg: Salg af et gavekort
  • Gavekortstatus: Hent status på et gavekort
  • Udskriv sisdte: Genudskriv den sidste order på tilsluttet bonprinter

Valutaknap: Tryk OK, så kommer der en liste over oprettede valutaer.


Specialfunktion er til hvis man har fået lavet en special funktion af et af vores udvikler teams, skriv gerne hvis der er noget specifik du leder efter.



Opsætning af til- og fra-valgs menuer

For at opstille en menu der inkluderer diverse til- og fra-valg, som f.eks. ekstra mayo eller uden løg, kan dette gøres gennem PoS menu systemet også.

For at oprette en til- og fra-valgs menu, skal du oprette en helt normal undermenu (husk en tilbage knap der tastes ind som "specialfunktion" og “menu+enter” så den tilføjer det sidste til- og fra-valg når du lukker menuen.)

Før du kan tilføje din oprettede til- og fra-valgs menu til varene skal du bruge menuens ID, den finder du ved at trykke “skift menu” hvis du er inde på en knap, og så står menu ID’et i parentes efter navnet.

For at aktivere til- og fra-valgs menuen skal du tilføje menuen som en følgevare på den vare menuen skal tilkoble sig, du kan godt have flere varer på den samme til- og fra-valgs menu.

Du skal åbne varens varekort, og under Diverse angive menuen som en følgevare, formatet er således “MENU(menu id)” som vist på billedet, noter at MENU er skrevet med stort.

Når du nu køre varern gennem dit POS system, vil undermenuen nu blive vist.