Folketinget har vedtaget en ny bogføringslov. Nogle dele af loven er allerede trådt i kraft, og andre træder først i kraft fra 2024 år eller senere.
Loven gælder kun for selskaber og personligt ejede virksomheder, der overstiger en omsætning på over 300.000 kr. i en to årig periode, som nu skal bruge digitalt bogføringssystem.
Loven gælder for alle erhvervsdrivende(?).
Dvs. alle selskaber, og alle personligt ejede virksomheder og skatte- og momspligtige foreninger, hvis nettoomsætning fra erhvervsdrift i to år overstiger 300.000 kr.
Det gælder tidligst fra 01/07/2024 for selskaber (klasse B, C og D), og tidligst 01/07/2026 for personligt ejede virksomheder og foreninger (klasse A).
Den nye bogføringslov dækker både over kassesystemer og bogføringssystemer.
Benytter du kun regnskab, skal du blot sørge for at dit system er godkendt af ehvervsstyrelsen inden du skal indgive moms.
De nye regler for dig som også benytter kassesystem indebærer blandt andet at alle betalings midler skal være en integreret del af ens kassesystem. Derudover skal systemet være direkte integreret med et godkendt bogførings system. Du skal dertil have et system som kan danne detaljeret X & Z-rapport i Saf-T format.
Du som butiksejer behøver ikke nødvendigvis forstå de indviklede detaljer, da de fleste tiltag skal være en integreret del af dit system, og du derfor vil gøre dig bedst i blot at forsikre dig at dit system lever op til kravene, ved at spørge din udbyder.
Men hvis du gerne vil blive klogere på regler for salgssystemer, kan du læse mere om kravene her:
https://skat.dk/erhverv/nye-krav-til-digital-salgsregistrering-for-visse-brancher-i-2024
Læs mere om bøgføringsloven her:
https://erhvervsstyrelsen.dk/krav-bogfoeringssystemer